فروردین ۲۳، ۱۳۹۳

محاکمه بدون وکیل و بدون هیت منصفه تیمسار قهرمان رحیمی/ بازجو ابراهیم یزدی و خلخالی

بازجوبی سپهبد رحیمی آخرین فرماندار نظامی تهران در سال ۵۷ توسط ابراهیم یزدی و یارانش در مقابل دوربين تلويزيون

رحیمی در صبح روز ۲۲ بهمن دستگیر و در این بازجویی بر اجرای قوانین بر اساس قانون اساسی‌ تاکید می‌ورزید و یاران ابراهیم یزدی بر "حق وتوی" مراجع و علمای دین

سپهبد مهدی رحیمی (متولد ۱۳۰۰) آخرین فرماندار نظامی تهران بعد از تیمسار اویسی بود. وی از افسران مشهور زمان پهلوی بود که ریاست فدراسیون کشتی را نیز به عهده داشت و جز اولین اعدامی‌های بعد از انقلاب به شمار می‌رود.

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود آن دوران را اینطور بیان می‌کند:

از جمله کسانی که در همه کارها دخالت می‌کرد و بازپرس شده بود؛ ابراهیم یزدی بود که در دولت موقت اول معاون نخست وزیر و سپس وزیر امور خارجه شد.

.... ابراهیم یزدی در طبقه سوم مدرسه رفاه که من هم آنجا بودم، نصیری و رحیمی را به محاکمه کشید. آنها با وجود اینکه می‌دانستند که من از طرف امام به عنوان قاضی و حاکم شرع معرفی شده‌ام به این امر توجه نمی‌کردند، خودشان می‌بریدند و می‌دوختند و در باغ سبز نشان می‌دادند.

تلویزیون هم جریان را ضبط می‌کرد و ما هم نظاره می‌کردیم. سرانجام کاسه صبرم لبریز شد و مستقیماً به خدمت امام رفتم و عرض کردم: ابراهیم یزدی می‌گوید که جزو شورای انقلاب است و نمی‌گذارد من به کارها رسیدگی کنم. او در همه کارها مداخله می‌کند و مانع کار ما می‌شود.

امام فرمود: او جزو شورای انقلاب نیست و زورش هم به تو نمی‌رسد اگر آمد آنجا یقه او را بگیر! (سپس امام یقه مرا گرفت و گفت اینجوری) پس از بیانات امام من با قدرت تمام به مدرسه رفاه برگشتم.

.... فردای آن شب که نصیری و ناجی و رحیمی و خسروداد اعدام شدند مهندس بازرگان مصاحبه مطبوعاتی تشکیل داد و با کمال تعجب اعلام نمود: ما از وضع دادگاه‌های انقلاب کوچکترین اطلاعی نداریم.

سپهبد مهدی رحیمی در نیمه شب پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ به بر روی پشت بام مدرسه رفاه تیرباران شد و در بهشت زهرا (قطعه:۸۲ ردیف:۲۸ شماره:۴۰) به خاک سپرده شد.

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران اکنون می‌گوید "بقای همه ما در ماندن روحانی است" و ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود و همفکرانش از مردم دعوت می‌کنند برای کمک به دولت حسن روحانی داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند!

به گزارش میزان در متن این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی

هموطنان عزیز

اکنون که دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم مسئله ساماندهی مرحله جدید پرداخت یارانه‌ها را مورد بررسی قرارداده‌اند، ازجانب خود، یاران و همگامان ازعموم هموطنان دعوت می‌شود که به منظور کمک به برنامه‌های دولت برگزیده ملت و برای غلبه بر مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی بازمانده از دوران‌های گذشته، در صورت عدم نیاز مبرم، داوطلبانه از دریافت یارانه صرفنظر نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر