فروردین ۱۶، ۱۳۹۳

نقش سپاه قدس در تشکیل یک نیروی شبه نظامی سوری با الگوی بسیج

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، غلامعلی رشید، در سخنرانی اخیرش اذعان کرد که نیروی شبه نظامی جیش الشعبی یا همان جیشل الدفاع الوطنی با الگوی بسیج ایران و به سفارش پاه قدس تشکیل و سازماندهی شده است. این موضع گیری که تایید کننده برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده است، گزارش های متعدد در مورد آموزش 50،000 از این شبه نظامیان توسط سپاه و #حزب_الله لبنان را نیز تکمیل می کند.
جیش الشعبی که بسیار متشابه به بسیج سازماندهی شده نیز، متشکل از نیروهای داوطلب و ذخیره است و در مقایسه با نیروهای ارتش سوریه وفادارتر و پرانگیزه تر تعریف شده است، تعریفی همسو با شرح حکومت ایران از نقش بسیج در جنگ ایران و عراق. همچنین درگیری های #سوریه سپاه را با یک میدان جدید کسب تجربه از طریق حضور فیزیکی در میدان جنگ و امتحان تاکتیک های نظامی متفاوت تامین کرده است که در رزمایش اخیر «به سوی قدس» بسیج به خصوص در تهران مشهود بود.
گفتنی است که وزارت دارايی آمريکا که در ماه دسامبر سال 2012 بر روی اين شبه نظاميان اعمال تحريم کرد، گفت که رژيم ايران حمايتهای ثابت مالی به ارزش ميليونها دلار از آنها کرده است. يکی از بيانيه های وزارت داريی ذکر کرده است که فرمانده سپاه پاسداران ايران گفته است که جيش با الگوی بسيج خود ايران تشکيل شده است. بسيج که به عنوان يک نيروی شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران معرفی می شود، به طور شديد در سرکوب وحشيانه و رفتارهای غيرانسانی که بعد از انتخابات بحث انگيز رياست جمهوری سال 2009 در ايران صورت گرفته، دخيل می باشد.
http://www.uskowioniran.com/2014/03/irgc-reveals-syrian-ndf-modeled-on-basij.html
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/iran-hezbollah-build-militia-networks-in-syria-in-event-that-assad-falls-officials-say/2013/02/10/257a41c8-720a-11e2-ac36-3d8d9dcaa2e2_story.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر