فروردین ۱۵، ۱۳۹۳

تقویت نیروهای سرکوبگر ونزوئلا توسط ایران

کشته شدن دانشجوی 22 ساله ونزوئلایی توسط نیروهای لباس شخصی طرفدار حکومت که "کلکتیوس" خوانده می شوند، متشابه و یادآور مرگ ندا آقاسلطان طی جنبش سبز سال 2009 در خیابان های تهران است. این شباهت برای تحلیلگران زمینه ای برای مقایسه تاکتیک های ضد شورش مورد استفاده "کلکتیوس" با نیروهای شبه نظامی بسیج شده است. شباهتی که بیشتر از فقط حدس و گمان است.
در آوریل سال 2009 به دنبال دعوت رسمی هوگوچاوز و وزیر امور خارجه اش نیکولاس مادورو، فرماندۀ فعلی بسیج محمدرضا نقدی، همراه با وزیر دفاع سابق مصطفی محمد نجار به کاراکاس، ونزوئلا، سفر کرد. سفری که ختم به بسیاری قراردادهای نظامی شد اما یکی از قراردادها مستقیمأ به اتفاقات امروز در خیابان های ونزوئلا مربوط می شود.
طبق منابع نظامی ونزوئلا، سرتیپ نقدی طی این سفر، نقش یک مشاور نظامی برای وزیر دفاع و کشور ونزوئلا و برای آموزش نیروهای بدنام کلکتیوس را ایفا کرد. اولین نشانه های این مشاوره های نظامی وقتی نمایان شد که تعدادی مدارک دولتی به خبرگزاری های خارجی درز کرد که نشان از برنامه های ضد شورش حکومت در مقابل معترضان انتخاباتی سال 2012 دادند. براساس این مدارک دولتی، حکومت قصد فرستادن نیروی لباس شخصی کلکتیوس را تحت عنوان گردان های واکنش سریع برای سرکوب معترضان داشت. تاکتیک های این گردان که کپی ای از نیروی بسیج ایران است شامل مواردی همچون رمزهای حروفی-عددی کوتاه به منظور ارتباطات سری و نفوذ در دانشگاه برای جمع آوری اطلاعات می شوند.
این تاکتیک ها، دور از تدابیر معمول در این گردان، قدم ها جلوتر از توانایی های این گروه پیش از سفرهای نقدی به ونزوئلا بودند. چه کسی بهتر از مردی که نسبتا ً مسئول سرکوب های موفق رژیم ایران در دهۀ گذشته بوده است می توانست توانایی های این گروه را ارتقاء دهد؟ سرتیپ نقدی که سابقأ مسئول اطلاعاتی نیروی انتظامی ایران بود لیست بلندی از نقض حقوق بشر در پروندۀ خود که به شلوغی های سال 1991 برمی گردد دارد. پس از این تظاهرات، مخالفان تلاش بر محکوم کردن سرتیپ نقدی در دادگاه های رژیم کردند. دادگاهی که ایشان را تبرئه و موجبات آزار و اذیت و نقض حقوق انسانی بسیاری از ایرانیان را برای سرتیپ فراهم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا که کاملأ مطلع از سوابق سرتیپ نقدی است او را به علت نقض فاحش حقوق بشر در لیست سیاه ضبط اموال و تحریم های بین المللی قرار داده است.
پس از سفر سرتیپ نقدی به ونزوئلا، رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای او را در همان سال به سمت فرمانده نیروهای بسیج منصوب کرد. پس از آن در سال 2011 زمزمه های سفر نقدی به همراه وزیر سابق دفاع احمد وحیدی به بولیوی به گوش رسید. ظاهرأ این سفر که به دعوت رئیس جمهور بولیوی صورت گرفت به هدف افتتاح قرارگاهی که با سرمایه گذاری حکومت ایران ساخته شده بود انجام گرفت. این قرارگاه که در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است به آموزش تاکتیک های غیر متقارن نظامی به نیروی لباس شخصی حکومتی مشغول است. حکومت بولیوی که در انتظار انتخابات آتی ریاست جمهوری به سر می برد، در حال آماده سازی این نیروها در جهت مبارزه با تظاهرات احتمالی می باشد.
این تاکتیک های جدید که اصلأ منطبق با توانایی های این گروه لباس شخصی پیش از مشاورات نظامی سرتیپ نقدی نیستند اثر آموزش های نقدی بر این گردان ها را پررنگ می کند، گردان هایی که سال ها توسط هوگو چاوز به منظور کنترل بر مردم عادی استفاده شد. داشتن کسی با کارآیی نقدی در ونزوئلا و بالقوه در بولیوی اصلأ مسئله ناچیزی نیست. تجربه او در نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان قائم مقام اطلاعات نیرو و نقش مستقیمش در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز و تحریک خشونت بر علیه مخالفان نظام کاملأ مشهود است.
در صورت درک این واقعیت که نیروهایی که ماشه می کشند، مخالفان را کتک می زنند، زندان ها را اداره می کنند و به شکنجه می پردازند همگی از یک نفر آموزش گرفته اند، دیگر تشابه مرگ ندا آقا سلطان و جنیسیس کارمونا تصادفی به نظر نخواهد آمد. سرتیپ نقدی که زندگی اش از اجرای دقیق این استراتژی ها می چرخد تنها مشاور نظامی خارجی ونزوئلا نیست اما بی دریغ از رسواترین هاست.

 http://www.washingtontimes.com/news/2014/mar/17/humire-irans-basij-props-up-venezuelas-repressive-/?page=2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر